PORADNIK

Jak zorganizować road trip?

Od kilku lat zamiast wycieczki zorganizowanej wybieram się na objazdówki po różnych krajach. A to wszystko zaczęło się w 2016 r. w Izraelu, a potem to już poszło, gdyż stało się to dla mnie najlepszą formą na podróżowanie. Jak się do tego w ogóle zabrać i na co zwrócić uwagę?

Mam za sobą objazdówki po Rumunii, Izraelu, USA, Teneryfie, Sri Lance i Jordanii. Może liczba road tripów nie wzbudza „WOW”, ale z pewnością każda taka objazdówka była dla mnie cennym doświadczeniem i pozwoliła na wyciągnięcie wniosków. Tym bardziej, że te kraje są bardzo zróżnicowane i inaczej zorganizuje się road trip po USA a inaczej po Sri Lance. To jedziemy z tematem!

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ORGANIZOWANIU ROAD TRIP’U? INSTRUKCJA KROK PO KROKU

STWÓRZ LISTĘ MIEJSC „MUST SEE” DO ZOBACZENIA W DANYM MIEJSCU

Przede wszystkim należy zacząć od zrobienia research’u dotyczącego miejsc, które warto zobaczyć w kraju (lub jego obszarze), do którego się zamierzamy wybrać. Kiedy już je przejrzysz to zobaczysz, czym tak naprawdę jesteś zainteresowany. Innymi słowy: po prostu ustalisz priorytety, bo prawda jest taka, że niestety, kiedy mamy ograniczony czas to musimy je ustalić. Wszystkiego nie jesteśmy w stanie zobaczysz.

Z własnego doświadczenia napiszę, że kiedy planowałyśmy z dziewczynami podróż po USA to zaznaczyłam, że ważne jest dla mnie San Francisco, Los Angeles oraz Las Vegas oraz Parki Narodowe i chociaż w głębi serca chciałam również zobaczyć Seattle to wiedziałam, że to jest nie do zrobienia podczas dwutygodniowego road tripu po zachodnim wybrzeżu, tym bardziej, że sama go nie planowałam, a dziewczyny miały również swoje priorytety.

Uwierz – kiedy określisz priorytety to będzie Ci dożo łatwiej, nie tylko z planowaniem całej objazdówki, ale z zadecydowaniem do jakiego miejsca kupić bilety lotnicze.

WARIANT I: PRZED KUPNEM BILETÓW LOTNICZYCH

OZNACZENIE PUNKTU POCZĄTKOWEGO I KOŃCOWEGO

Kolejną ważną rzeczą jest to, gdzie rozpoczynasz i kończysz swój road trip, a to dlatego, że niektóre kraje są bardzo duże i powrót do miejsca początkowego może zająć nawet 2 dni (oczywiście w zależności od wielkości kraju). Czy warto tracić na to czas? Myślę, że nie. Należy zatem sprawdzić, które z tych miejsc może być miejscem rozpoczęcia objazdówki, a które zakończeniem.

I znowu powrócę do tematu USA – podróż po wschodnim wybrzeżu USA zaczynałam od Miami, a kończyłam w Nowym Jorku, bo stamtąd miałam lot powrotny do Polski i to zaważyło o tym, by rozpocząć road trip w Miami a nie w NYC, bo musiałabym się do tego NYC wracać.

Tak samo może być w Twoim przypadku, dlatego tak ważne jest określenie najważniejszych miejsc do obejrzenia w danym kraju/obszarze kraju!

KUPNO BILETÓW LOTNICZYCH

Kiedy możesz sobie na to pozwolić to rekomendowałabym kupno biletów dopiero po określeniu punktu początkowego oraz końcowego, bo dzięki temu możesz zaoszczędzić naprawdę sporo czasu.

Kiedy planowaliśmy podróż po Izraelu to w pierwszej chwili chcieliśmy lecieć do Tel Awiwu i z niego również wracać, ale po przemyśleniu zdecydowaliśmy, że lepiej przejechać na południe do Eilatu i stamtąd wrócić do Polski, by nie musieć znowu wracać na północ do Tel Awiwu. Niby nic, a jednak sporo ułatwia podczas objazdówki!

WARIANT II PO KUPNIE BILETÓW LOTNICZYCH

Jeśli jednak najpierw zakupicie bilet powrotny z tego samego miejsca, do którego przylecieliście to nic straconego, bo wtedy po prostu możecie okrążyć dany kraj/wyspę czy obszar kraju. Wszystko zależy od tego, gdzie planujecie ten road trip zrobić. Poza tym, droga powrotna może być również ciekawa, gdyż możecie po drodze zobaczyć inne miejsca, których nie planowaliście oglądać.

Ten wariant sprawdził nam się idealnie podczas objazdówki po Teneryfie – wyspa jest tak mała, że spokojnie objechaliśmy ją w tydzień, a powrót z miejsca do którego przylecieliśmy był nawet wskazany, gdyż dzięki temu objechaliśmy całą wyspę. Podobnie było podczas podróży po zachodnim wybrzeżu USA – rozpoczynałam go w Las Vegas i kończyłam i tym samym objechałam obszar USA dookoła.

WYBRANIE ŚRODKA TRANSPORTU – KOMUNIKACJA MIEJSKA CZY SAMOCHÓD

Po tym jak określimy co chcemy zobaczyć, gdzie rozpoczynamy nasz trip i kończymy to czas wybrać jak chcemy się pomiędzy tymi miejscami poruszać. Czy wybierasz komunikacje miejską czy samochód? Decyzja tak naprawdę należy do Was.

Osobiście testowałam obydwie opcje, a to wszystko zależało od budżetu, a także ilości kierowców czy ilości kilometrów do przebycia. Jak wiadomo, samochód to opcja, która pozwala na szybsze przemieszczanie się pomiędzy danymi miastami i dzięki temu możemy więcej zobaczyć. Są jednak miejsca, w których poruszanie się samochodem jest niezbędna, bo komunikacja miejska nie jest tak dobrze rozwinięta. Warto to również sprawdzić przed planowaniem wyjazdu. Jest też druga strona medalu, gdyż w Azji (Sri Lanka) nie zdecydowaliśmy się na wypożyczenie samochodu, bo wiedzieliśmy, że jazda autobusem będzie przygodą samą w sobie i absolutnie tego nie żałuję!

Road trip po zachodnim wybrzeżu USA 2016

SPRAWDZENIE ODLEGŁOŚCI ORAZ CZASU DO PRZEBYCIA

Kolejnym niezbędnym elementem podczas planowania road trip’u jest sprawdzenie jak duże są odległości pomiędzy naszymi „MUST SEE” oraz oszacowanie jak wiele czasu potrzebujemy, by się do nich przedostać. To z kolei pociąga za sobą kolejny punkt podczas planowania road trip’u…

RESEARCH ATRAKCJI W DANYM MIEJSCU z „MUST SEE” + OSZACOWANIE CZASU NA ZWIEDZANIE

Chodzi o oszacowanie tego, jak wiele czasu chcemy poświecić na zwiedzanie danego miejsca. To pozwoli nam osadzić dane miejsca w czasie (bo z pewnością mamy ograniczony czas) i zweryfikować czy jesteśmy w stanie odwiedzić wszystkie miejsca, które pojawiły się na naszej liście „MUST SEE” przygotowanej na samym początku. Tak naprawdę dopiero w ostatniej fazie planowanie road trip’u musimy wszystko mniej więcej dopiąć na ostatni guzik, bo jak wiadomo nigdy nie będzie idealnie tak jak w planie. Warto również wziąć pod uwagę to, ze coś może się nie udać i zaznaczyć z czego możemy w razie jakiejś sytuacji zrezygnować.

Podczas podróży po zachodnim wybrzeżu USA miałyśmy z dziewczynami dotrzeć do Grand Canyon’u (i go zwiedzać) tego samego dnia, w którym wypożyczyłyśmy samochód, ale niestety tak długo tam zeszło, że dotarłyśmy tam na wieczór. Tym samym, musiałyśmy odpuścić zwiedzanie San Diego, bo tego dnia, którego miałyśmy zwiedzać San Diego to oglądałyśmy Gran Canyon.

Road trip po Jordanii 2019

REZERWACJA NOCLEGÓW W NAJWAŻNIEJSZYCH MIEJSCACH NA TRASIE

Jeśli nie chcecie wszystkiego rezerwować na miejscu, bo macie obawę przed tym, że nie znajdziecie żadnego noclegu to myślę, że dobrym rozwiązaniem jest zabookowanie noclegów w najważniejszych miejscach. Takich, które na pewno z waszego road trip’u nie zniknąć i to nawet w najbardziej kryzysowych sytuacjach. Myślę, że podczas road tripów nie warto rezerwować wszystkich noclegów, bo tak jak pisałam wcześniej – nigdy nie wiemy co nam wypadnie i czy zdążymy na czas. Chyba, że rezerwacja nie wymaga płatności to myślę, że bez problemu możecie bookować nawet wszystkie.

PRO TIPY

W Internecie jest mnóstwo forum oraz grupy na Facebooków, które zrzeszają ludzi podróżujących do danego kraju i chcących dzielić się swoim doświadczeniem. Nie mówiąc oczywiście o wielu stronach internetowych, które mają przygotowane już plany podróży (u mnie też!). Warto zatem po przygotowaniu planu road tripu zapytać kogoś kto był już w danym miejscu i powiedział Wam czy ten plan jest w porządku! To bardzo ułatwia podróżowanie!

Okej, zatem mamy już przygotowany plan wyjazdu. jedyne co teraz trzeba zrobić to myśleć o pakowaniu, szukać noclegów i w drogę. Mam nadzieję, że już teraz już podróżowanie nie będzie straszne 🙂