AZJA,  JORDANIA,  PORADNIK

Koszty w Jordanii

O tym, że Izrael jest bardzo drogi wiedziałam, bo trzy lata temu jak lecieliśmy zabraliśmy ze sobą namioty, jedzenie i podróżowaliśmy autostopem byle tylko zaoszczędzić jak najwięcej pieniędzy. O tym, czy Jordania jest tania czy droga nie wiedziałam nic! Po prostu wzięłam gotówkę po określeniu budżetu na ten wyjazd i pojechałam… A potem stanęłam na jordańskiej ziemi i dowiedziałam się, że 1 JOD to 5,33 PLN!!! To już wiecie czy jest drogo czy tanio…

1. Waluta w Jordanii
  2. Wymiana waluty: PLN to JOD / USD to JOD
  3. Płatność kartą
  4. Ceny noclegów w Jordanii
  5. Przykładowe ceny
  6. Atrakcje

Waluta w Jordanii

Walutą, która obowiązuje w Jordanii jest dinar jordański. Oznaczany jest międzynarodowym skrótem JOD i dzieli się na poniższe nominały:

• Monety: ½, 1, 2½, 5 i 10 piastrów oraz ¼ (25 piastrów), ½ (50 piastrów) i 1 dinar;
  • Banknoty: 1, 5, 10, 20 i 50 JOD.

Obecnie kurs dinarów jordańskich jest następujący (23.04.2019):

1 JOD = 5.39 PLN

Osobiście nie przyglądałam się banknotom oraz monetom, gdyż to nie ja byłam odpowiedzialna za gospodarowanie pieniędzmi. Warto jednak wiedzieć, czy zabrać ze sobą PLN czy USD. O tym poniżej!

Wymiana waluty: PLN to JOD / USD to JOD

Przyznam szczerze, że nawet nie przyszło mi do głowy, by szukać w Polsce kantoru, w którym mogłabym wymienić polskie złotówki na dinary jordańskie. Jestem pewna, że jest możliwość, by to zrobić w Polsce, ale dinar jordański jest w niewielu kantorach a po za tym kurs wymiany jest niezbyt korzystny.

Najlepszą opcją jest wymienić polskie złotówki na dolary, a następnie dolary wymienić już na miejscu w Jordanii. My zrobiliśmy to na granicy izraelsko-jordańskiej a później szukaliśmy na miejscu różnego rodzaju kantorów (np. w Wadi Musa z pewnością odnajdziecie).

Tak oto obecnie wygląda kurs dolary-dinary:

1 USD = 0,7 JOD

Płatność kartą

Z moich doświadczeń wynika, że płatność kartą jest dość popularna. Z pewnością kartę trzeba posiadać, by móc wynająć samochód (chociaż piszą, że niezbędna jest karta kredytowa to w wypożyczalni samochodów Dollar możecie wypożyczyć samochód za pomocą karty debetowej). Płatność kartą sprawdzi się również przy opłacaniu noclegów. Kiedy będziecie rezerwowali nocleg na np. Booking.com z pewnością można o tę kwestię dopytać właściciela obiektu. W wielu restauracjach również była możliwość zapłacenia karta. Jest to z pewnością dobra wiadomość dla tych osób, które nie mają w zwyczaju lub po prostu nie chcą nosić ze sobą sporej gotówki.

Warto jednak pamiętać o tym, że są również miejsca, w których nie zapłacicie kartą (w Petrze podczas kupowania pamiątek jest to niemożliwe!).

Ceny noclegów w Jordanii

Jest wiele czynników, które wpływają na to czy nocleg jest dla kogoś drogi czy też tani. Osobiście, uważam, że noclegi do najtańszych nie należą tym bardziej, że standard niektórych pokoi hotelowych był bardzo niski.

Przykłady:

Noc w pokoju dwuosobowym w Wadi Musa + obiad: 18 JOD = 97 PLN

Noc w pokoju dwuosobowym w Aqaba: 17 JOD = 91 PLN

Przykładowe ceny w Jordanii

Poniższe ceny wynikają z naszych doświadczeń i zaznaczam, że w różnych miejscach możecie odnaleźć tańsze i droższe restauracje. W jednej z restauracji w Wadi Musa zapłaciliśmy 10JOD/os., gdzie tuż za rogiem bardzo dobry obiad zjedliśmy za 4,5 JOD/os. Wszystko zależy od tego, czy chce wam się więcej chodzić i szukać, czy jesteście już w takim stanie czy zjecie konia z kopytami i nie ma dla Was znaczenia cena.

Ponadto, na targach, a w szczególności w Petrze, gdzie jest wiele różnych miejsc, w których możecie zakupić pamiątki należy się targować, a najlepiej po negocjacjach odejść – wtedy sprzedadzą wam za tak śmiesznie niską cenę, że ta pierwsza wyda się Wam horrendalnie śmieszna!

Przykładowo, byliśmy zainteresowani małym obrazkiem przestawiającym Petrę oraz poszewkami na poduszki. Cena wyjściowa wszystkiego wynosiła: 40 JOD. Po długich negocjacjach za 20 JOD mieliśmy obrazek oraz dwie poszewki na poduszki!

Przykłady:

Woda mineralna: 0,50 JOD = 2,69 PLN

Litr Paliwa 90: 0,7 JOD = 3,77 PLN

Atrakcje

Dwiema najbardziej pożądanymi atrakcjami w Jordanii jest zwiedzanie miasta wykutego w skale, czyli Petry oraz nocleg na pustyni Wadi Rum wraz z całodniowym Jeep Tour’em. Uważam, że są one absolutnie warte swojej ceny (w szczególności nocleg na pustyni + jej zwiedzanie), chociaż przyznam szczerze, że cena biletu wstępu do Petry może przerażać, tym bardziej, że jest to wstęp jednodniowy! Oto jakie są koszty tych atrakcji:

Petra (1 dzień): 50 JOD = 270 PLN

Wadi Rum (obiad, nocleg, śniadanie, Jeep Tour, lunch): 60 JOD = 323 PLN

Mam nadzieję, że przynajmniej Ty nie pojedziesz na żywioł do Jordanii, tak jak to zrobiłam ja. Uważam jednak, że podróże to niezwykła inwestycja w siebie i gdybym miałam jeszcze raz zastanowić się na tym, czy powinnam odwiedzić Jordanię to zrobiłabym to bez wahania!